Strona, wykorzystuje pliki cookies (ciasteczka) zgodnie z Polityką Cookies.

Czy ryczałt to optymalna forma opodatkowania dla sklepu internetowego?

XXI wiek to zdecydowanie czas, w którym pojawia się wiele nowoczesnych form sprzedaży. To czas mobilnych Konsumentów, stąd dynamicznie rozwija się e-handel. Prowadzenie własnego sklepu internetowego dla wielu osób to bardzo dochodowa forma własnej działalności gospodarczej. Wątpliwe jest jedynie wybranie odpowiedniej formy opodatkowania dla własnego e-sklepu, tj. najbardziej optymalnej.

Sklep internetowy, czyli jaki?

Istotą działalności sklepów internetowych jest to, że cały proces sprzedażowy jest realizowany online. Konsument zamawia towar, za pośrednictwem danej strony internetowej, bez jego uprzedniego oglądnięcia w miejscu stacjonarnym.

Czym kierować się, przy wyborze formy opodatkowania dla sklepu internetowego?

Przy wyborze formy opodatkowania dla sklepu internetowego należy postawić na następujące priorytety:

  • Możliwe najniższa stawka opodatkowania,

  • Brak obostrzeń w zakresie działalności wyłączonej z opodatkowania daną formą.

Co to oznacza w praktyce? Oczywiście należy dążyć do wyboru takiej formy opodatkowania dla sklepu internetowego, przy której jest zapewniona najniższa stawka podatku dochodowego. Jednocześnie należy zwracać uwagę, czy zastosowanie danej formy opodatkowania jest dopuszczalne w przypadku określonego rodzaju działalności sprzedażowej, jaka ma być realizowana w danym sklepie internetowym.

Przykładowo nie jest dopuszczalne zastosowanie opodatkowania ryczałtem w przypadku sklepów internetowych, specjalizujących się w sprzedaży akcesoriów samochodowych, czy w przypadku e – sklepów czerpiących dodatkowo dochody z działalności marketingowej, z reklamowania producentów wybranych produktów.

Skorzystanie z opodatkowania ryczałtem sklepu internetowego ma wady i zalety

Co do zasady, opodatkowanie przychodów sklepu internetowego w postaci ryczałtu wydaje się rozwiązaniem optymalnym. Przemawia za tym 3% stawka opodatkowania. Ta forma opodatkowania jest również bardzo prosta, przejrzysta. Związane, więc z tym obowiązki dla prowadzącego sklep są zredukowane do minimum.

W pewnych jednak przypadkach opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych może okazać się niekorzystne, czy wręcz niemożliwe dla przedsiębiorcy. Jeśli przedsiębiorca będzie chciał zarabiać również na prezentowanej treści w swoim sklepie internetowym (np. reklamy) nie będzie mógł korzystać z ryczałtu. Podobnie będzie w przypadku innych typów działalności, dla których Ustawodawca wykluczył rozliczanie ryczałtem.

Kiedy przedsiębiorca ponosi bardzo wysokie koszty uzyskania przychodu w związku z prowadzonym sklepem internetowym, powinien rozważyć wybór również innej formy niż ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Dlaczego? Powinien wybrać taką formę opodatkowania, w której będzie mógł odliczać ponoszone koszty uzyskania przychodu, np. rozliczanie przychodu na zasadach ogólnych.

Spodobał się artykuł? Zobacz też inne artykuły!