Nasze artykuły

Jak restauratorzy mają rozliczać usługi cateringowe?

Branża gastronomiczna w ostatnim czasie również przechodzi liczne zmiany. Przede wszystkim wiele restauracji, czy innych gastronomicznych obiektów wypracowuje zysk, poprzez świadczenie usług cateringowych. Istotne jest, więc, jak je klasyfikować w ujęciu rachunkowym. więcej >>

Kiedy i komu będzie w 2018 przysługiwać ulga badawczo-rozwojowa

Działalność badawczo – rozwojowa nie jest już obecnie typowa jedynie dla ośrodków naukowych. Dlaczego? Również wielu przedsiębiorców w sferze swojego działania podejmuje się jej prowadzenia. W wielu przypadkach działalność badawczo – rozwojowa jest początkiem wprowadzenia na rynek nowych produktów, czy świadczonych usług. więcej >>

Limity podatkowe w 2018 r. – co koniecznie trzeba wiedzieć?

Limity podatkowe to istotne obostrzenia, których ewentualne przekroczenie może pozbawić podatnika prawa do rozliczania na danych zasadach, czy korzystania z określonej preferencji podatkowej. Zatem, zasadne jest wskazać, jakie są obowiązujące w obecnym roku podatkowym (2018) limity podatkowe. więcej >>

Przejście z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na pełną księgowość, – co to oznacza?

Dla wielu przedsiębiorców przejście z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na pełną księgowość nie jest wyborem, a obowiązkiem. Dzieje się tak wtedy, jeśli w minionym roku podatkowym wypracowali oni przychody z działalności na tak wysokim poziomie, że nie mogą już stosować tej preferencyjnej formy – podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a muszą od kolejnego roku podatkowego przejść na pełną księgowość. Temu „przejściu” towarzyszy w rzeczywistości szereg istotnych czynności do zrealizowania. więcej >>

Założenie własnej działalności już teraz z „ulgą na start” – kto może z tego skorzystać?

Założenie własnej działalności gospodarczej dla wielu to szansa na uzyskanie stabilnego i wysokiego dochodu. Teraz startujący przedsiębiorcy będą mogli uzyskać dodatkowo tzw. „ulgę na start”. Ta preferencja nie jest jednak dostępna dla wszystkich, planujących uruchomienie własnej firmy. więcej >>

Czy przedsiębiorca spłacający kredyt może liczyć na preferencje podatkowe?

Przedsiębiorca na prowadzenie własnej działalności gospodarczej może korzystać z przynajmniej kilku zewnętrznych źródeł finansowania. Wciąż jednak popularny jest sposób tradycyjny, tj. zaciągnięcie zobowiązania kredytowego. Dostępna na rynku oferta kredytów firmowych jest szeroka. Również Ustawodawca przewidział pewne podatkowe preferencje dla przedsiębiorcy, spłacającego zobowiązanie kredytowego w systemie ratalnym. więcej >>

Jednolity Plik Kontrolny – co zmieni się w 2018 r. dla Przedsiębiorców?

Jednolity Plik Kontrolny (dalej: JPK) wprowadzony w Polsce na podstawie art. 193a Ordynacji podatkowej to w uproszczeniu tworzenie ksiąg, dokumentów księgowych, przy udzielane programów komputerowych, na potrzeby czynności kontrolnych, tj. przekazania odpowiednim organom podatkowym. JPK jest ewidencją przesyłaną w takiej postaci, odnośnie VAT przez podmioty gospodarcze. więcej >>

Mechanizm podzielonej płatności czyli split payement w praktyce

Od lipca 2018 zacznie obowiązywać split payment czyli mechanizm tzw. podzielonej płatności. Ma on sprawić, że przedsiębiorca – podatnik VAT znajdzie się pod kompleksowym nadzorem urzędów skarbowych co spowoduje uszczelnienie systemu podatkowego w zakresie VAT . Budzi on wiele obaw dotyczących przede wszystkim ryzyka utraty płynności finansowej oraz konieczności szczegółowego kontrolowania rozliczeń z klientami i fiskusem. więcej >>

Czy po 1.01.2016 składasz VAT do innego urzędu skarbowego?

Do końca 2015 roku urzędem właściwym do celów podatku VAT, był urząd określany na podstawie miejsca wykonywania czynności opodatkowanych. Od 1.01.2016 właściwość urzędu skarbowego będzie ustalana na podstawie ogólnych zasad, które wynikają z przepisów ordynacji podatkowej, zmieniony bowiem został art. 3 ustawy o VAT. więcej >>

Koniec z korektą kosztów niezapłaconych faktur w 2016, a co z VAT-em?

Z dniem 1.01.2016 zostaną uchylone przepisy art. 24d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 15b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przepisy te dotyczyły konieczności korygowania kosztów uzyskania przychodów w przypadku nieterminowego regulowania zobowiązań. więcej >>