Dla wielu przedsiębiorców przejście z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na pełną księgowość nie jest wyborem, a obowiązkiem. Dzieje się tak wtedy, jeśli w minionym roku podatkowym wypracowali oni przychody z działalności na tak wysokim poziomie, że nie mogą już stosować tej preferencyjnej formy – podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a muszą od kolejnego roku podatkowego przejść na pełną księgowość. Temu „przejściu” towarzyszy w rzeczywistości szereg istotnych czynności do zrealizowania.
Dla wielu przedsiębiorców przejście z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na pełną księgowość nie jest wyborem, a obowiązkiem. Dzieje się tak wtedy, jeśli w minionym roku podatkowym wypracowali oni przychody z działalności na tak wysokim poziomie, że nie mogą już stosować tej preferencyjnej formy – podatkowej księgi przychodów i rozchodów, a muszą od kolejnego roku podatkowego przejść na pełną księgowość. Temu „przejściu” towarzyszy w rzeczywistości szereg istotnych czynności do zrealizowania.
Kiedy przejście z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na pełne księgi rachunkowe jest konieczne?
Opisywane przejście jest konieczne, gdy przedsiębiorca ze swojej działalności wypracuje zbyt wysokie przychody w minionym roku podatkowym, tj., gdy jego przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych w danym roku będą większe od równowartości kwoty 2 000 000 EUR (wg kursu EUR na dzień 01.10. roku poprzedzającego dany rok obrotowy).
Dwie istotne czynności przejścia z podatkowej księgi przychodów i rozchodów na pełną księgowość – zamknięcie podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz otwarcie pełnych ksiąg
Przy przeprowadzeniu analizowanego działania kluczowe są dwa zestawy czynności, tj. zamknięcie podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz otwarcie pełnych ksiąg. To drugie działanie jest szczególnie trudne, bowiem wymaga wprowadzenia początkowych wartości aktywów i pasywów firm. Ich ustalenie musi być przeprowadzone na podstawie m.in. informacji gromadzonych uprzednio w podatkowej księdze przychodów i rozchodów (często informacje niepełne, częściowe w danym temacie).
W ramach zamknięcia podatkowej księgi przychodów i rozchodów należy zrealizować takie działania, jak:
Przeprowadzenie podsumowania wszystkich pozycji, wykazywanych w poszczególnych kolumnach podatkowej księgi przychodów i rozchodów,
Przeprowadzenie i przygotowanie zestawienia końcowego, tzw. spisu z natury towarów i materiałów,
Wyliczenie wyniku z prowadzonej działalności na dzień zamknięcia podatkowej księgi przychodów
i rozchodów.
Otwarcie pełnych ksiąg rachunkowych będzie sprowadzało się do zrealizowania takich czynności, jak:
Zebranie możliwie najbardziej szczegółowych i wiarygodnych informacji, na podstawie, których zostaną określone źródła finansowania działalności jednostki gospodarczej (w tym przeprowadzenie inwentaryzacji majątku danej firmy),
Ustalenie zasad rachunkowości (np. opracowanie i przyjęcie polityki rachunkowości danej jednostki gospodarczej),
Wyliczenie wartości pasywów i aktywów, które będą wykazane w bilansie na dzień otwarcia pełnych ksiąg rachunkowych dla danej jednostki gospodarczej,
Zatwierdzenie opracowanego inwentarza dla danej jednostki gospodarczej,
Przygotowanie bilansu otwarcia jednostki gospodarczej,
Otwarcie ksiąg rachunkowych,
Rozpoczęcie prowadzenia szczegółowej ewidencji operacji gospodarczych, respektowanie w działalności firmy zasad rachunkowości.
Spodobał się artykuł? Zobacz też inne artykuły!