XXI wiek to zdecydowanie czas, w którym pojawia się wiele nowoczesnych form sprzedaży. To czas mobilnych Konsumentów, stąd dynamicznie rozwija się e-handel. Prowadzenie własnego sklepu internetowego dla wielu osób to bardzo dochodowa forma własnej działalności gospodarczej. Wątpliwe jest jedynie wybranie odpowiedniej formy opodatkowania dla własnego e-sklepu, tj. najbardziej optymalnej.
Istotą działalności sklepów internetowych jest to, że cały proces sprzedażowy jest realizowany online. Konsument zamawia towar, za pośrednictwem danej strony internetowej, bez jego uprzedniego oglądnięcia w miejscu stacjonarnym.
Przy wyborze formy opodatkowania dla sklepu internetowego należy postawić na następujące priorytety:
Możliwe najniższa stawka opodatkowania,
Brak obostrzeń w zakresie działalności wyłączonej z opodatkowania daną formą.
Co to oznacza w praktyce? Oczywiście należy dążyć do wyboru takiej formy opodatkowania dla sklepu internetowego, przy której jest zapewniona najniższa stawka podatku dochodowego. Jednocześnie należy zwracać uwagę, czy zastosowanie danej formy opodatkowania jest dopuszczalne w przypadku określonego rodzaju działalności sprzedażowej, jaka ma być realizowana w danym sklepie internetowym.
Przykładowo nie jest dopuszczalne zastosowanie opodatkowania ryczałtem w przypadku sklepów internetowych, specjalizujących się w sprzedaży akcesoriów samochodowych, czy w przypadku e – sklepów czerpiących dodatkowo dochody z działalności marketingowej, z reklamowania producentów wybranych produktów.
Co do zasady, opodatkowanie przychodów sklepu internetowego w postaci ryczałtu wydaje się rozwiązaniem optymalnym. Przemawia za tym 3% stawka opodatkowania. Ta forma opodatkowania jest również bardzo prosta, przejrzysta. Związane, więc z tym obowiązki dla prowadzącego sklep są zredukowane do minimum.
W pewnych jednak przypadkach opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych może okazać się niekorzystne, czy wręcz niemożliwe dla przedsiębiorcy. Jeśli przedsiębiorca będzie chciał zarabiać również na prezentowanej treści w swoim sklepie internetowym (np. reklamy) nie będzie mógł korzystać z ryczałtu. Podobnie będzie w przypadku innych typów działalności, dla których Ustawodawca wykluczył rozliczanie ryczałtem.
Kiedy przedsiębiorca ponosi bardzo wysokie koszty uzyskania przychodu w związku z prowadzonym sklepem internetowym, powinien rozważyć wybór również innej formy niż ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Dlaczego? Powinien wybrać taką formę opodatkowania, w której będzie mógł odliczać ponoszone koszty uzyskania przychodu, np. rozliczanie przychodu na zasadach ogólnych.
Spodobał się artykuł? Zobacz też inne artykuły!