Potwierdzając lub podejmując dowolną interakcję ze stroną, wyrażasz dobrowolną zgodę na przetwarzanie danych osobowych lub/i zapisywanie tzw. cookies, zgodnie z Naszą Polityką Prywatności, jeżeli nie zgadzasz się z Nią, prosimy o wyjście z Naszej strony.

Kawa na koszt firmy (szefa)

Woda, kawa czy herbata są standardem w większości firm. Właściciele kupują takie artykuły z myślą nie tylko o pracownikach, ale również klientach. Jak wiadomo znacznie łatwiej prowadzi się rozmowy biznesowe, czasami kilkugodzinne, przy filiżance małej czarnej.

W przypadku przedsiębiorstw zatrudniających kilkadziesiąt osób, koszt napojów np. kawy, wody oraz herbaty, to kilkaset złotych miesięcznie. Właściciele firm nie zawsze ujmują wydatki na napoje w kosztach uzyskania przychodów z obawy, że organy podatkowe mogą je uznać za wydatki na reprezentację. A jak wiadomo takie wydatki nie stanowią kosztów uzyskania przychodu.

Właściciele firm nie zawsze ujmują wydatki na napoje w kosztach uzyskania przychodów.

Pracodawca ponosząc wydatki na napoje dla swoich pracowników zakłada, że służą one lepszej wydajności oraz zadowoleniu pracowników, a więc przyczyniają się do uzyskania przychodu. Dodatkowo, okolicznością uzasadniającą związek wydatku z prowadzoną działalnością jest wynikający z przepisów o BHP, obowiązek zapewnienia pracownikom wody zdatnej do picia lub innych napojów w czasie dnia pracy.

Ponieważ kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, to wydatki pracodawcy na wodę mineralną i inne napoje dla pracowników stanowią koszt uzyskania przychodów. Wydatków takich nie można uznać za reprezentację i są one realizacją obowiązków wynikających z przepisów BHP.

- Wydatków na napoje nie można przyporządkować bezpośrednio do danego przychodu, co oznacza, że stanowią koszty pośrednie i należy je rozliczyć w dacie ich poniesienia - przypominają pracownicy Kancelarii Podatkowej VAT w Krakowie.

Przypomnijmy, że jako wydatki na cele reprezentacyjne, określa się te, które są ponoszone z zamiarem wywołania dobrego wrażenia na kliencie, próby zaimponowania mu lub pokazania mu okazałości firmy. Chodzi tutaj np. o zakup garnituru czy nowego zegarka przez właściciela. Według organów podatkowych w relacjach między pracodawcą a pracownikiem reprezentacja nie ma miejsca.

Prawidłowo udokumentowane wydatki na zakup kawy, herbaty, mleka czy cukru, które zostały przekazane do spożycia pracownikom, w czasie pracy, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.

 

 

Spodobał się artykuł? Zobacz też inne artykuły!